Az ELTE TáTK antropológus hallgatói tavasszal azt a feladatot kapták, hogy végezzenek terepmunkát – az antropológia módszereit használva – a koronavírus hatásairól, különböző, választott területeken, vagy választott közösségeken belül.
Közülük hárman, Kovács Endre, Farfan F. Veronika és Fülöp Noémi lesznek a Körúti Szalon Hallgatói Műhelyének első előadói.
Veronika a következőkről írt dolgozatában:
“A hirtelen bekövetkezett vészhelyzetben a munkával kapcsolatos változásokat vizsgáltam. Egy könyvtár munkatársai között végeztem terepmunkát: főként arra voltam kíváncsi,
– hogyan érinti őket és az általuk végzett munkafolyamatokat a koronavírus megjelenése és a vonatkozó országos rendelkezések bevezetése;
– milyen hatással vannak ezek a történések a munkavégzésre, a munkaadó és a munkavállaló közötti viszonyra;
– milyen személyes élettérben bekövetkezett változások történtek a vészhelyzet hatására.”
Noémi dolgozata arról szól, hogy:
“a koronavírus a munka mellett többek között a vallásra is hatással van. A legtöbb országban, így Magyarországon is március végétől májusig elmaradtak a nyilvános misék és istentiszteletek, helyette online közvetítések voltak. A miséken kívül minden közösségi alkalom, szentségimádás, lelkigyakorlat, keresztút is online volt. Érdekes volt megfigyelni,
– hogyan élték meg ezt az időszakot a keresztény emberek;
– hogyan viszonyultak az online misékhez;
– miért érezték jónak, vagy rossznak a “titkos” miséket;
– hol látják Istent ebben a helyzetben;
– ez a járvány egy büntetés;
– egy figyelmeztetés;
– vagy egyik sem?
Ilyen kérdésekre kerestem a választ.”
Endre így vezeti fel dolgozatát:
“A koronavírus első hullámában a karantén helyzet miatt virtuális terepkutatás segítségével gyűjtöttem adatokat a vírussal kapcsolatos összeesküvés elméletekről. Főképp olyan csoportokban végeztem kutatást, ahol a középpontban valamilyen spirituális látásmód áll, amihez a csoport minden esetben igyekezett hozzáilleszteni a koronavírussal kapcsolatos elméleteit, így egy egészen gazdag és kreatív világképbe nyertem betekintést.
A résztvevő megfigyelő szerepemet ebben a korlátozott helyzetben próbáltam úgy előtérbe hozni, hogy a csoport diskurzusába olykor beszálltam, útmutatást kértem.
Előadásomban szeretném bemutatni ezen csoportok világképét, hogy megértsük,
– hogyan kapcsolódnak az összeesküvés elméletek korunk különböző spirituális irányzataihoz, mint amilyenek az újpogány táltoshit vagy az ún. UFO-vallások.”